Jak zdobyć wymarzoną pracę przez telefon?

Czas czytania~ 4 MIN

W liście motywacyjnym napisałaś, że oddzwonisz w ciągu kilku najbliższych dni lub na początku przyszłego tygodnia. Być chyba to przyszły pracodawca pierwszy zadzwoni do Ciebie, aby odpowiedzieć na Twoją ofertę i zaprosić Cię na spotkanie. Skoro podałaś już swój numer telefonu, bądź wykonana i spodziewaj się reakcji.

Jeśli posiadasz automatyczną sekretarkę i często zdajesz się na jej usługi, postaraj się tak nagrać wiadomość wychodzącą, aby brzmiała sympatycznie i przychylnie. Musi toż być tak Twój głos, a w informacji rozmówca powinien usłyszeć Twoje nazwisko. Na podstawie intonacji, użytych słów, szybkości mówienia, barwy głosu itp. rozmówca będzie się starał odgadnąć, którą jesteś osobą.

Koniecznie zadbaj o poprawność językową nagrywanej informacji. Zapewnij również, że natychmiast oddzwonisz, gdy tylko odsłuchasz nagrane wiadomości. Podobnie sprawa wygląda z informacjami, które Ty musisz powierzyć automatycznej sekretarce dla kogoś. Bądź wykonana na taką ewentualność. Najlepiej zapisz sobie na stronie, co powinnaś powiedzieć i spróbuj przeczytać to, odpowiednio modulując głos, aby sprawić wrażenie, że tekst jest mówiony.

Pamiętaj, że na przekazanie informacji poczcie głosowej masz tylko 30 sekund. Mów więc spokojnie, wyraźnie, panuj nad głosem, aby nie było w nim słychać rozdrażnienia lub rozkazującego tonu. Nie strać się przedstawić i wymienić z imiona i imienia osoby, do której kierujesz informację. Podobnie zachowuj się, gdy telefon odbierze pracownik, asystentka lub sekretarka. Nie polegaj na jej pamięci, prosząc o przekazanie informacji szefowi. Poproś ją raczej uprzejmie, aby zapisała na kartce notatkę z Ciebie, którą jej składnie podyktujesz. Wykręcając numer telefonu, musisz oczywiście przewidzieć taką sytuację i być przygotowaną pisemną informację. Nie rozkładaj się w niej zanadto, pamiętaj, że osoba, która ją zapisuje dla Ciebie, te ma swoje cele i zaczynasz jej czas. Nie zapomnij podziękować za jej uprzejmość.

Staraj się telefonować rano, by nie przeszkadzać w drugim śniadaniu lub obiedzie. Nie dzwoń tuż przed zakończeniem pracy, ponieważ nikt tego nie lubi, ani pracodawca, ani pracownicy, który już czują się rozluźnieni i opinią o domowych sprawach.

Przy rozmowie telefonicznej bądź także przygotowany na to, że nieoczekiwanie dla Ciebie odbierze słuchawkę sam dyrektor firmy. Nie potrafisz się jąkać albo mówić nieskładnie i gubić wątku, ponieważ to wpłynie negatywnie na Twój wizerunek. Ważne jest toż, abyś dokładnie przemyślała, po co i do kogo dzwonisz, jaką konkretną informację chcesz przekazać lub uzyskać. Przed rozmową powiedz to sobie głośno, uspokój się i uśmiechaj do słuchawki (uśmiech jest bardzo wyraźnie słyszalny).

Rozmowa telefoniczna może być dłużej niż przypuszczałaś, możesz np. czekać na połączenie z właściwą osobą lub działem, dlatego zarezerwuj sobie odpowiednio dużo czasu, a przede wszystkim staraj się nie dzwonić z budki telefonicznej, gdzie w każdej chwili że Ciż zabraknąć wpływów na stronie. Niespodziewane przerwanie rozmowy z tego powodu jest co najmniej żenujące. Z domu dzwoń wtedy, gdy masz pewność, że nikt Ciż nie przerwie, np. gość, którego się spodziewałaś.

Odpowiednia ilość czasu, przeznaczona na rozmowę telefoniczną w tak ważnej dla Ciebie sprawie, pozwala Ci zachować komfort psychiczny i znacznie zmniejsza stres. Zawsze staraj się mieć pod ręką papier i długopis do zapisywania podawanych informacji. Bardzo nieprofesjonalne jest gorączkowe szukanie w trakcie rozmowy, nie składasz się wtedy ani na jej treści, ani na sposobie mówienia, a najgorzej wypadasz wtedy, gdy każesz swojemu rozmówcy czekać, aż coś sobie znajdziesz do pisania albo wygodnie usiądziesz. O to musisz zadbać wcześniej!

Nie polegaj na naszej pamięci, jeśli ktoś proponuje Ci termin i miejsce spotkania, są to zbyt ważne informacje, które łatwo mogą wypaść Ci z głowy pod wpływem nadmiernych emocji. Po prostu musisz to sobie zapisać. Na zakończenie rozmowy powtórz jeszcze raz jej wnioski, jeśli się umówiłeś, powiedz: „A zatem jesteśmy umówieni we wtorek o godz. 12.30 w Pana biurze przy ulicy Piłsudskiego” lub „Dobrze, będę czekał na Pana telefon w czwartek przed południem”.

Jeśli termin spotkania jest dość odległy, a rozmówca po przeciwnej stronie nie sprawia wrażenia, że go sobie zanotował, możesz zakończyć rozmowę słowami: „Pozwolę sobie przypomnieć się w poniedziałek przed naszym spotkaniem, aby Panu nie przeszkadzać, zostawię informację sekretarce”. Zawsze podziękuj za rozmowę, nawet jeżeli jej efekt nie był dla Ciebie najszczęśliwszy.

Twoja ocena artykułu:
Dokonaj oceny przyciskiem
    cookie Cookies, zwane potocznie „ciasteczkami” wspierają prawidłowe funkcjonowanie stron internetowych, także tej lecz jeśli nie chcesz ich używać możesz wyłączyć je na swoim urzadzeniu... więcej »
    Zamknij komunikat close